Forum pojazdów elektrycznych
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Wpadłem na pomysł zbudowania (w końcu ) pojazdu czterokołowego. Będzie to resorowany czterokołowy pojazd na silnikach z Xiaomi M365. Do mocowania silników wykorzystam przednie, amortyzowane widelce od takiej hulajnogi. Zasilanie 36V bateria prawdopodobnie 105Ah (10S30P). 4 kontrolery ze wstecznym biegiem, tempomatem 36-48V 15A. Fotel, jak zwykle jakiś samochodowy. Pełne oświetlenie z kierunkowskazami, światłem STOP, światła do jazdy dziennej i światła drogowe, boczne, żółte światła obrysowe. Oczywiście klakson. Hamowanie elektryczne na 4 silniki plus dwa mechaniczne na tył. Prędkość max rzędu 30 km/h. Przewidywany zasięg rzędu 120-150 km. Prawdopodobnie przyczepka z tyłu dla psa, lub koszyk na stałe mocowany do ramy pojazdu. I jak zwykle radio z MP3, BT. Czujnika ciśnienia nie będzie bo opony są pełne. Rama typowo u mnie z profilu 20x40x2 mm. Cała elektronika z baterią pod fotelem. Być może zrobię jakąś karoserię ze sklejki, żeby wyglądało to na małe autko
Macie jakieś uwagi i sugestie?
***** ***
Offline
No to pierwsze kroki Zaczynam od budowy akumulatora. Holder sklejony z elementów 15x5 na rozmiar 20x15. Będą równolegle po dwa rzędy po 15 na jedno piętro.
Czekam jeszcze na widelce z Chin, a hamulce są tego typu i będę je obsadzał na widelcu Xiaomi. Może się to komuś przyda, jakiemuś właścicielowi Xiaomi, jak będzie chciał mieć jednak hamulec mechaniczny z przodu.
A silników nadal nie rozpakowałem, czekam na widelce, by poskładać to w całość.
Wiadomość dodana po 16 h 37 min 39 s:
Dojechał amperomierz z bocznikiem. Myślałem, że jest mniejszy, a to duże bydlę
Trochę go przerobiłem, dołożyłem podświetlenie LED. Będzie ładniej
***** ***
Offline
Wreszcie rozpakowałem silniki i okazało się, że trzy są OK, a jeden beznadzieja. Zjechana opona, ślady korozji, poodchodziła farba. Mam go odesłać i mają mi wymienić na lepszy egzemplarz. Inna sprawa, że sterowniki miały w opisie bieg wsteczny, a kontrolery, które dostałem, go nie mają. Ponoć inna dostawa. Mają sprawdzić na płytce, czy jest miejsce na dolutowanie przewodów do wstecznego. Jeśli nie, to czeka mnie zakup czterech innych kontrolerów ze wstecznym.
***** ***
Offline
Wreszcie dojechały brakujące ogniwa i pakiet jest wstępnie przygotowany do dalszej obróbki.
Wiadomość dodana po 12 h 55 min 45 s:
Mam już 4 kompletne kółka. Czekam na te widelce z Chin. Długo to trwa.
***** ***
Offline
Z doświadczenia. Stosuję takie gniazda ładowania do 2A. Przy większych prądach potrafią się grzać.
Do większych prądów, mam ładowarki do 5A, stosuję takie złącza:
***** ***
Offline
W końcu odezwał się chińczyk z amortyzatorami. Towar ma dojechać za 15 dni. Nie polecam sprzedającego GuihanZQF.
W międzyczasie dłubię puszkę pod elektronikę na ramę.
***** ***
Offline
***** ***
Offline
Dziś skrzynka ma już pełne okablowanie. Łącznie z kierunkowskazami, oświetleniem, manetką itp.
Ogólny schemat połączeń w skrzynce:
Będą 4 takie sterowniki:
Parę słów o tym sterowniku: posiada wszystkie potrzebne dodatki, takie jak tempomat uruchamiany krótkim naciśnięciem przycisku, bieg wsteczny, samonaukę, 3speed, manetkę, PAS, wejścia alarmowe, hamulec niski i wysoki poziom, 36/48V. Więcej nie potrzebuję. Udało mi się je wyciągnąć po 100 zł szt.
Pozostałe schematy połączeń.
***** ***
Offline
600 szlifów zrobione
600 pobieleń ogniw zrobione
Teraz trzeba to połączyć w pakiet
***** ***
Offline
Pakiet polutowany.
Tu w trakcie lutowania:
Tu polutowany. Pozostaje podłączenie BMS, gniazdka XT90 i gniazda serwisowego.
Wiadomość dodana po 13 h 36 min 41 s:
Klamki hamulcowe na dwie linki nie mają czujnika naciśnięcia. Miałem coś kombinować na kontaktronach, ale mechanicznie jest z tym problem. Dlatego zamówiłem czujniki na linkę.
Niestety są one na hallach i muszę nieco zmienić połączenia. Zamiast HV muszę zrobić LV i dostosować zapalanie świateł stopu i sterowanie SSR. Nie są to wielkie przeróbki, ale są.
Dochodzi również potencjometr do wolnej jazdy montowany w skrzynce.
Ten mały niebieski PR ustala zakres prędkości ustawiany potencjometrem.
***** ***
Offline
Akumulator zrobiony. Muszę go nieco wyrównać, może BMS da sobie z tym radę, bo ponoć ma balanser.
Poza tym dołożyłem potencjometr do wolnej jazdy i przerobiłem elektronikę pod hamulce na hallach.
Wiadomość dodana po 16 h 44 min 56 s:
Do tej pory lutowałem wszelkie połączenia ze sterownikami, ale tym razem robię to na fabrycznych kostkach. Wiem, że lutowanie jest pewniejsze, ale chcę sprawdzić jakość tych kostek. Nieraz naprawiałem stare rowery na takich kostkach i nie było z nimi problemu, więc żeby sobie ułatwić wszelakie ewentualne wymiany bez cięcia i lutowania robię wszystko na kostkach wsuwanych. Silniki już przygotowałem, dolutowałem odpowiednie kostki do podłączenia do sterownika. Wszelkie pozostałe kostki sygnałowe też mam już przygotowane. Niestety Chińczyk, od którego kupiłem widelce, okazał się oszustem. Allegro zwróciło mi pieniądze i zrobiłem nowy zakup. Może tym razem obejdzie się bez niespodzianek. Jak dojadą widelce i kupię fotel, to zacznę od budowy ramy, bo jej wymiary są powiązane głównie z szynami mocowania fotela. Zmieniłem też założenia oświetlenia. Będzie trochę inaczej, niż planowałem, ale przeróbki są niewielkie.
***** ***
Offline
Złączki przygotowane do podłączenia.
Wiadomość dodana po 09 min 40 s:
Schemat tylnych świateł.
Tylne światła są od 12 do 24V, więc są łączone pod dwa, by wytrzymać 42V max.
Wiadomość dodana po 15 min 50 s:
Tylne światła są od 12 do 24V, więc są łączone pod dwa, by wytrzymać 42V max.
Dioda zabezpiecza przed przedostaniem się napięcia 36V do przedniego reflektora, który jest zasilany z 12V. Te 12V powoduje słabe świecenie świateł, jako światła pozycyjne. Światła stop dostają 36V i święcą bardzo mocno.
***** ***
Offline
Wreszcie po długich oczekiwaniach dojechały widelce
Już wymyśliłem sposób na mocowanie hamulca. Wszystko pasuje.
***** ***
Offline
Z przodu będzie taki reflektor:
Ma bardzo ciekawą wiązkę światła:
Tylny koszyk ze wszystkimi potrzebnymi światłami:
Trzeba jeszcze jakoś zamaskować te przewody
Wiadomość dodana po 55 min 39 s:
Głośniczek dostał osłonę.
Wiadomość dodana po 19 h 43 min 41 s:
W międzyczasie zrobiłem sobie małą listwę do 13S do pomiarów i wyrównywania sekcji. Widoczny na zdjęciu balanser aktywny okazał się całkiem przyzwoity. Miałem rozjazd 0,05V. Podłączyłem go i przez kilka dni o nim zapomniałem. Teraz zmierzyłem sekcje i ten balanser wyrównał mi sekcje z dokładnością do 0,003V, czyli bardzo dobrze.
***** ***
Offline
Mam mały problem z tymi widelcami. Rura sterowa jest nieco większa, niż typowe średnice rowerowe. Muszę poszukać odpowiednich łożysk i bieżni, bo z rurą do której to włazi nie będzie problemów. O ile tył nie sprawi kłopotu, bo można tą rurę sterową przyspawać do ramy, o tyle z przodem, gdzie mają być skręcane koła, trzeba trochę powalczyć. Moje rozwiązanie nie jest typową konstrukcją stosowaną w quadach, czy gokartach, więc trzeba trochę pomyśleć przed robotą
***** ***
Offline
Prace powoli postępują. Mam pewną zagwozdkę, bo widelec z kołem i ewentualnym miejscem mocowania do ramy spowoduje wysokość podłogi na poziomie około 35 cm. Trochę wysoko. Może to spowodować niestabilność pojazdu z powodu wysoko położonego środka ciężkości. I mam dwie możliwości. Albo zachować wysokość i powiększyć rozstaw kół, albo obniżyć podłogę opuszczając ją do poziomu około 15 cm, co jednak wiąże się ze zmianą całej ramy podwozia. Sam nie wiem, co lepsze.
Zwrotnice są już wstępnie przygotowane. Musiałem dołożyć tulejkę, by dopasować średnice mocowania.
Elementy mocujące hamulce mechaniczne też już wstępnie przygotowane.
***** ***
Offline
Niby niewiele roboty, ale cholernie czasochłonne.
Koła przygotowane do spawania do ramy. Teraz pora na resztę, czyli ramę
***** ***
Offline
Rura sterowa kierownicy przygotowana:
***** ***
Offline
Wreszcie dojechały drążki kierownicze. Można się przymierzać do ramy.
***** ***
Offline
Strony: 1